Kära dagbok!

Jaha här sitter jag o är liten igen! Hatar verkligen att vara beroende av folk...familjen, kommunen...mm BLÄ! Att inte kunna gå till affären (som ligger rakt över gatan) helt själv är förnedrande. Jag slog bort tanken att gå till affären igår för jag hade pratat med päronen o kommit fram till att vi skulle kanske träffas idag istället. Så jag  njöt bara av inte känna mig stressad o orolig, jag kan vänta tills imorgon, de gör ju inget. Nu är de imorgon, ringde päronen...undrade om dom skulle in till stan o de hade dom inte tänkt....men imorgon... Nu kanskte de kommer låta som jag skyller på päronen, att de e deras fel att jag känner mig som jag gör just nu. Men nej så är de inte, åter igen så mår jag skit nu för att JAG måste eller lägger mn dag i nån annans händer. För att slippa känna allt de här. Men jag behöver hjälp, men inte fan kan jag säga till dom: Jo, nu kommer ni in för jag måste handla. Jag kan inte ens be snällt. Jag säger att de e okej o att vi hörs imorgon. Oftast gör jag de, denna gången sa jag faktiskt: De behövs inte. Vilken jag ångrar. Men då frågar mamma varför o jag säger att jag måste handla idag. Igen, låter som jag skyller på henne/dom....men de gör jag inte. De råkar bara gå ut över dom. O då får jag en anledning till att få dåligt samvete. Men varför skulle jag inte få handla idag...klart jag får, men hur? Jag ska försöka gå till affären, men jag kommer få prioritera. Jag vet inte hur jag ska föklara hur jag känner....JAG VET INTE! O de gör mig mer frustrerad! Bakslaget började innan Peraltarna kom hem o har forts. till nu... NU släppte de, men inte på ett bra sätt, gråter hysteriskt o hyperventilerar. Pga mitt tillstånd (Vet inte va jag ska kalla de längre) kan jag inte njuta...alltså har jag inte mkt mer än tak över huvudet känns de som. Bara för att jag har de som jag har de så kan jag tex inte köpa godis eller god mat o njuta av på helgen. För får jag inte sånt så finns de inte mkt mer att ha kul med... Andra umgås, får på bio, har middagar, njuter med chips framför tv:n, går på långpromenad i de fina lördags vädret... Jag påstår inte att alla har de perfekt utom jag....att jag har de värst....för de e så långt ifrån sanningen. Men de hjälper inte mig eller dom... Slut snackat, let's do something! Så va ska jag göra för att njuta idag? Sluta skriva, duscha, göra mig i ordning o gå ut, göra ett försök. Men om jag misslyckas då? Då har jag inte att njuta av o då känner jag mig misslyckad. BUT IF?? Va ska jag göra för att njuta? Släpp taget....

Kommentarer
Postat av: Åsa

Snälla Emma!!! Jag känner dej bara genom bloggen men jag hoppas verkligen att du snart får den hjälp du har efterlyst! Även om det inte känns så just nu så är jag helt övertygad om att du kommer att bli bättre när du väl får rätt hjälp.



Med rätt mediciner och kognitiv psykoterapi så kommer du lära dig att ändra på ditt invanda tankemönster, lära känna igen de "dåliga tankarna" och inte fastna i dem utan istället resonera med sig själv och exponera sig istället för isolera sig. När vi undviker saker så lindras ångesten för stunden men på sikt blir det mycket värre och dessutom hittar man hela tiden nya saker man inte "vågar" göra.



När man mår dåligt så har man fullt fokus på sig själv, hur det känns i kroppen och man är extremt lyhörd för minsta lilla förändring i kroppen. I kognitiv psykoterapi lär man oxå ut att omfokusera, dvs att lära sig flytta fokus utanför sin egen kropp...



Hrm...detta blev en hel föreläsning Emma...hoppas inte du misstycker, jag vill bara att du eller kanske någon av dina anhöriga tar kontakt med dem som fått remissen (för du har väl skrivit att du står på väntelista) och ser till att påskynda det!!! När man väl påbörjat terapi så upplever många det som att det äntligen händer någonting...även om det givetvis också kan vara jobbigt att prata om sig själv och sina känslor!



Oj, nu får man nog inte skriva längre kommentar...hoppas i alla fall att du har fått handlat och haft en så trevlig helg som möjligt! Styrkekram Åsa

2009-01-18 @ 10:42:44
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Emma

Du är för go Åsa=) De måste vart den längsta kommentaren i blogg historien;) Hahaha... På onsdag ska jag dit! VPM (vuxenpsykmottagningen). Är redan ett litet vrak. De e så sant de du säger, jag har vetat de i några år nu...men har inte kunnat ta hjälp av många orsaker tex att de inte funnit i min stad innan nu o att jag inte kunnat ta mig dit innan...ja på onsdag. Tror jag...hoppas jag att jag kan. Så länge de är inriktat på problemet, min fobi, o inte på vad som KAN vara problemet så kommer jag köra tills de ryker ur öronen på mig=) Till sommaren har de gått 7 år! Sju år sen jag nådde botten kan man la säga, har ju haft de här sen jag va liten...o de har blivit bättre...men inte tillräckligt. Nu e de dags för nästa steg, de kommer bli intressant.=) Tack för att du bryr dig=) Kram

2009-01-18 @ 13:49:43
URL: http://goodliving.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Något ska jag väl slå rekord i... Sju år...hrm, det är länge det! Livet tycks ju gå i 7 års cykler så nu är det väl dags för en ny trend!!! Du skrev en fråga på min blogg om var jag får min styrka ifrån och som jag skrev så har väl även solen sina fläckar!



Om sanningen ska fram så blev jag mycket starkare (om det nu är det det handlar om..) efter att jag hade gått min utbildning i kognitiv psykoterapi. Jag hade väl oxå ågren för att göra vissa saker och var rädd för allt som kunde hända ibland... Nu ska jag ju inte jämföra mej med dej men jag menar bara att jag också hade lite rädslor eller vad man ska kalla det!



När man går en sådan utbildning så tycker jag att man måste träna på sig själv för att fatta vad det hela går ut på. Har man fobier så ökar de för varje gång man undviker något...enda sättet att komma ur det är ju att tvinga sig att göra saker...om du får hjälp så lär du dig också hantera det som händer i kroppen när du mår dåligt! Och när man lärt sig hantera den ångesten som kan vara så överväldigande så blir det inte längre lika skrämmande!



Några frågor man kan ha för att resonera med sig själv är; Vad är det värsta som kan hända? Hur sannolikt är det att det kommer att hända?



Hur som haver så under de 1½ åren jag utbildade mej så blev jag mycket "starkare". När jag var klar tyckte både maken och min familj att det hade hänt något... Grand finale var väl att jag efter att ha varit ganska så flygrädd "exponerade" mej och åkte ensam med barnen ner till Portugal...och vet du vad Emma...inget av det jag var rädd för skulle hända, hände och allt gick jätte bra! :D



Sen har jag dessutom börjat träna regelbundet vilket visat sig stärka vårt psyke...



Emma, det är inte frågan om du KAN på onsdag för det vet jag att du kan...nu är det frågan om att se till att ta dej dit...fråga gärna "päronen" om de kan köra dej så du har sällskap! Om du inte tar mediciner idag och de vill erbjuda dej det så lovar jag att det kommer hända mycket positivt... Jag håller alla tummar och tår (blir jobbigt att arbeta kommande dagar...) för att du blir nöjd med besöket!!! Kämpa på Emma!



Efter regn kommer solsken!



(slog jag mitt förra rekord???)

2009-01-18 @ 16:26:09
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Testing, testing...skrev precis ett ännu längre inlägg än mitt förra men det bara försvann när jag tryckte skicka...testar igen

2009-01-18 @ 16:30:13
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Skumt...nu är det visst där men jag kan inte hitta det under dina kommentare..hoppas du kan läsa det i alla fall

2009-01-18 @ 16:31:04
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Ia

Kanns som om Asa har sagt mycket av det jag vill saga....sa jag lamnar det sa. Men jag maste saga en sak, du fragade var Asa far sin styrka ifran? Jag har nog aldrig mott en manniska som ar sa stark som du Emma, aven om du har ett helvete ibland....men stark ar du! O det har sager jag inte bara for att jag ar din syster, du ar stark o vet vad du vill.........nu ska du bara se till att fa gora sakerna du vill gora! Om du vill ha hjalp med nat sa vet du var du ska vanda dig nanstans.....LOVE U!

2009-01-19 @ 00:19:29
URL: http://swedecaroline.blogspot.com
Postat av: Åsa

Oh, nu blir jag rörd. Vilken gullig syster :D

2009-01-19 @ 13:04:19
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Emma

Ja hon är bäst! (Carro is the shit!;) Jag blir rörd bara jag ser henne...hahah! Skämt åsido, jag har världen bästa systrar...love u tillbaka! Jag har gulliga bloggbesökare oxå (Åsa) hehe! Ska svar, kanske med ett blogginlägg=)

2009-01-19 @ 13:55:30
URL: http://goodliving.webblogg.se/
Postat av: Ia

I'm the shizzzzzz......

Men jaklar va du skriver fel manska....glommer bokstaver........blir sa trott!....*suck!

2009-01-19 @ 14:29:24
URL: http://swedecaroline.blogspot.com
Postat av: Emma

Säger man shiz istället?? Jag skriver som en tok I KNOW! De e jag de=)

2009-01-19 @ 19:39:59
URL: http://goodliving.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Hallå Emma! Jag vill bara försäkra mej om att du tar dej dit imorgon!!!

2009-01-20 @ 13:02:05
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Emma

Hej Åsa=) I morgon är de dags ja. En kvinna jag träffar på boendestöd ska följa med o mamma möter oss där. OM jag kommer ner! Jag vågar inte säga med 100% att de kommer hända, men jag ska iaf göra allt jag kan för att komma dit! E för nervös för att tänka på allt de där....hehe! Oavsett vad som händer så kommer de bli bra o de ska bli skönt när de e över...oavsett vad som händer...Aaaa! Hahaha... Tankarna bara snurrar! Tack för att du bryr dig=)

2009-01-20 @ 18:46:52
URL: http://goodliving.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Du fixar det Emma!När tankarna kommer...försök omfokusera och tänka på något annat!!! Det kan vara vad som helst, till exempel göra en inköpslista, ett recept eller nått i huvudet...byt ut de jobbiga tankarna! Ja, jag vet att det låter lättare än vad det är men tänk inte OM du kommer dit imorgon utan att du SKA!



Tänk så skönt det är imorgon när du kommer hem till din lilla lya igen och har gjort det du väntat så länge på!!! Jag håller fortfarande alla tummar och tår och precis som Stig Helmer så får du säga "Jag kan, jag kan, jag kan..." Styrkekramar till dej! Åsa

2009-01-20 @ 19:33:50
URL: http://asa-s.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Hur gick det idag Emma? Hoppas bra!!! Ha en fortsatt skön dag! Åsa

2009-01-21 @ 14:15:39
URL: http://asa-s.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0